کدام شبکه اجتماعی باوجود مشکلات اینترنت بهترین گزینه است؟

 

هر شبکه‌ی اجتماعی عمری دارد! (حداقل در ایران این‌طور است)

شاید شما هم مثل من در یک هفته دو بار شوکه شدید، البته این موضوعی طبیعی است (برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم؛ البته وارد بحث سیاسی نمی‌شود چون این سایت اصلاً موضوعش در این خصوص نیست)

شوک اول: گرانی بنزین، که بیشتر از خودم نگران افرادی شدم که واقعاً در فشار اقتصادی شدیدی زندگی می‌کنند و این افزایش قیمت بنزین می‌تواند زندگی‌شان را سخت‌تر از گذشته کند. نه اینکه بگویم من پولدار هستم و خیالی نیست، نه چنین نیست. (نه من پولدار هستم و نه آدمی بی‌خیال) اما واقعیت این است که دلم به حال افرادی می‌سوزد که همین حالا هم فشار اقتصادی از پای درشان آورده است.

شوک دوم: قطع شدن اینترنت به دلیل مسائل امنیتی؛ این بار دلم به حال خودم سوخت چون حدود 6 ماه درگیر ساخت دوره آموزشی فوق‌العاده‌ای برای مدرسان بودم و برنامه انتشار آن را ریخته بودم و خیلی به درخشش و نتیجه گرفتن آن امیدوار بودم اما این قطعی اینترنت کسب‌وکارم را نیز تحت تأثیر مستقیم قرار داد.

سایتم قطع شد و به آن دسترسی نداشتم، نه می‌توانستم آن را به سرور‌های داخلی منتقل کنم و نه گزینه دیگری به ذهنم می‌رسید چون تا الآن در شرایط مشابه قرار نگرفته بودم. البته بالاخره راهی پیدا کردم و آن راه را با شما در مقاله‌ای دیگر به اشتراک خواهم گذاشت.

ناراحتی بیشتر از بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت بود، چون معلوم نبود تا کی این وضعیت ادامه دارد و چه زمانی درست خواهد شد.

با این وضعیت به وجود آمده، آیا اینستاگرام هم به سرنوشت تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی دچار می‌شود!

دور از ذهن نیست که ظرف چند روز آینده اینترنت دوباره به حالت عادی‌اش برگردد و از حالت اینترانت ملی J خارج شود اما آیا پس‌ازاین بازگشت مجدداً اینستاگرام هم در دسترس خواهد بود یا به سرنوشت دیگر شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های ارتباطی که روزگاری در ایران پرمخاطب بودند و اکنون از مخاطبانشان خیلی کمتر شده دچار می‌شود.

با توجه به اتفاقات به وجود آمده احتمالاً اینستاگرام فیلتر می‌شود و کسب‌وکارهای زیادی که بر پایه آن شکل‌گرفته‌اند دچار شوک دیگری می‌شوند. البته قابل پیش‌بینی است که هنوز هم عده‌ی زیادی از کاربران ایرانی با راهکارهایی که خودتان می‌دانید به استفاده از اینستاگرام ادامه می‌دهند اما قطعاً موانعی در این استفاده وجود دارد وعده‌ای با اینستاگرام وداع خواهند کرد.

اینکه اینستاگرام پرمخاطب‌ترین رسانه اجتماعی در ایران است شکی نیست، و اینکه بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی از آن استفاده می‌کنند تا فروششان را افزایش دهند نیز واضح است پس شما هم احتمالاً می‌دانید که قطعاً باید به حضورتان در این شبکه ادامه دهید و فعلاً جایگزینی برای اینستاگرام وجود ندارد.

جایی باشید که مشتریانتان حضور دارند!

با توجه به همه شرایط به وجود آمده توصیه‌ام این است که جایی حضورداشته باشید که کاربرانتان حضور دارند، البته منظورم این نیست که مثلاً اگر صفحه‌ی اینستاگرام دارید آن را تعطیل کنید، خیر بلکه باقدرت ادامه دهید اما شرایطی مانند وضعیت به وجود آمده و قطعی اینترنت را نیز در نظر بگیرید.

تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید…

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که نباید تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید، اما اینجا چه کاربردی دارد؛ بارها این موضوع را گفته‌ام و یک‌بار دیگر تکرار می‌کنم.

هرگز کسب‌وکارتان را فقط بر پایه یک شبکه اجتماعی قرار ندهید چون ممکن است به شرایط فعلی دچار شوید و کسب‌وکارتان در معرض تعطیلی قرار بگیرد.

راهکار چیست؟

ساده است تخم‌مرغ‌ها را در چند سبد یا ظرف قرار دهید، یعنی از چندین رسانه اجتماعی استفاده کنید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

یکی از کاربردهای شبکه اجتماعی این است که به ما در جذب مخاطب کمک می‌کند که ما در دیجیتال مارکتینگ اصطلاحاً این افزایش مخاطب را افزایش ترافیک می‌گوییم. پس می‌توانیم این کار را با استفاده از سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم.

کدام رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مناسب است؟

قبل از معرفی بگویم که قطعاً جایگزین اینستاگرام نیستند و بهتر است از همه این موارد با توجه به نوع کسب‌وکارتان استفاده کنید.

  1. آپارات: درست است که آپارات یک شبکه اجتماعی نیست و درواقع یک رسانه اشتراک ویدیو است، اما اگر از آن استفاده نکرده‌اید حتماً توصیه می‌کنم که استفاده کنید و همین حالا به‌صورت رایگان در این سایت عضو شوید. شما می‌توانید یک کانال برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید و ویدیوهای خود را در آن به اشتراک بگذارید و قطعاً اگر ویدیوهایتان مفید و جذاب باشند مخاطبان بیشتری آن را خواهند دید.

اگر کانال آپارات دارید آن را جدی بگیرید. یک برنامه برای تولید و انتشار ویدیو در آن آماده کنید و طبق برنامه‌ای منظم ویدیوهایی آماده و منتشر کنید. مطمئناً نتیجه قابل قبولی می‌گیرید.

  1. شنوتو: شاید کمتر اسمش را شنیده باشید، یک سایت اشتراک فایل‌های صوتی است که می‌توانید در آن فایل‌های صوتی خود را منتشر کنید. در هر حوزه‌ای که باشید و تقریباً هر کسب‌وکاری آموزش می‌تواند بخشی از تولید محتوای شما باشد، پس شما می‌توانید حتی با میکروفون گوشی موبایل خود در خصوص موضوعی در حیطه کسب‌وکارتان چند دقیقه صحبت کنید و آن را در شنوتو منتشر کنید. اگر عنوان و کاور جذابی برای آن قرار دهید عده‌ای صوت شمارا می‌شنوند و به دنبال آموزش‌های بیشتر شما و همچنین خرید محصولاتتان خواهند بود. خودم در شنوتو فعال نبودم اما به‌زودی با آموزش‌هایی کوتاه فعالیت در آن را شروع خواهم کرد. مطمئن هستم که یک فعالیت منظم در شنوتو جواب خواهد داد، مثلاً هر هفته یک پادکست…
  2. پیام‌رسان‌های داخلی: البته می‌دانم بعضی از افراد در مقابل آن جبهه می‌گیرند که هرگز فلان پیام‌رسان را روی گوشی‌ام نصب نمی‌کنم و … اما اگر بخواهیم حرفه‌ای‌تر به قضیه نگاه کنیم، بالاخره عده‌ای از افراد که کم هم نیستند در این پیام‌رسان‌ها حضور دارند و این قطعی اینترنت باعث شد بر تعدادشان نیز افزوده شود. من هم تعدادی از این پیام‌رسان‌ها را نصب کردم و نتیجه این شد که دو مورد از بقیه بهتر بودند.

سروش پلاس: این پیام‌رسان داخلی مخاطبان قابل قبولی دارد، سرعتش بد نیست و تعرفه اینترنتش نیز نیم‌بها یا حتی کمتر است (با توجه به اپراتورهای مختلف) اگر قطعی‌های مقطعی را نداشت بهتر بود که البته با توجه به اختلالات اینترنت طبیعی است.

گپ: این پیام‌رسان هم گزینه خوبی است و با توجه به امکاناتی که برای کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرده است می‌تواند به شما و رشد کسب‌وکارتان کمک کند. امکانی به نام پُرتال کسب‌وکار که می‌توانید با امکاناتی چون فروشگاه ساز، بات پلتفرم، سامانه تبلیغات، حسابداری، پرداخت و … کسب‌وکارتان را تحت این پیام‌رسان حرفه‌ای‌تر نمایش دهید.

سایت لیونل مسی تیم شماست!

بارها به این موضوع اشاره‌کرده‌ام و یک‌بار دیگر ذکر می‌کنم که اگر کسب‌وکار اینترنتی شما جدی است حتماً باید سایت داشته باشید و همه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در خدمت سایت هستند.

سایت شما متعلق به خودتان است و لیست‌هایی که می‌سازید باارزش‌ترین دارایی شماست.

اگر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارها مانند بازیکنان یک تیم فوتبال در نظر بگیریم، سایت بازیکن اصلی تیم است مثل مسی در تیم بارسلونا.

همه یک تیم هستند و هرکسی می‌تواند گل بزند اما مسی بیشتر و بهتر این کار را انجام می‌دهد.

شاید همیشه مسی (سایت شما) گل نزند (فروش‌هایی را انجام ندهد) و گاهی اوقات سوارز (مثلاً اینستاگرام) گل بزند (فروش‌هایی را ایجاد کند) اما همیشه مسی یک فوق ستاره است (سایت بهترین و معتبرترین گزین برای شماست).

البته مسی مثال بود، شما هر بازیکنی که طرفدارش هستید را در نظر بگیرید J

پس سایت را جدی بگیرید. اگر سایت ندارید می‌توانید با هزینه بسیار اندک خودتان یکی بسازید (بدون هیچ دانش فنی)

اگر سایت دارید و فروشتان کم است راهکارهای افزایش فروش از طریق سایت را یاد بگیرید و روی سایتتان اجرا کنید.

چگونه خودمان با کمترین مبلغ سایتمان را در سریع‌ترین زمان راه‌اندازی کنیم؟

سعی می‌کنم به‌زودی مطلبی درباره ایجاد یک سایت فوق‌العاده با کمترین هزینه را با شما به اشتراک بگذارم. راهکارهایی وجود دارد که زمان و هزینه شمارا تا یک‌دهم کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی نهایی

درنهایت تصمیم با شماست اما من توصیه می‌کنم در هر رسانه، شبکه، پیام‌رسان و حتی تالار گفتگو و  … که کاربران شما حضور دارند فعال باشید و سعی کنید مطالبی را به‌صورت منظم منتشر کنید.

کار سختی است اما با استفاده از ابزارهایی که وجود دارد شدنی است مثلاً می‌توانید از سایت نوین‌هاب استفاده کنید.

یک درخواست…

اگر شما هم رسانه‌های داخلی یا خارجی را می‌شناسید که می‌تواند گزینه خوبی برای فعالیت و رشد کسب‌وکار‌های اینترنتی باشد خوشحال می‌شود تا در بخش نظرات مطرح کنید…

همچنین لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید، نظرتان موجب دلگرمی‌ام است.

 

مقالات مرتبط

چگونه وبینار یا کلاس آنلاین برگزار کنیم؟ بدون پرداخت هزینه‌های دلاری!(+1 ترفند جالب)

وبینار و کلاس آنلاین روز به روز در ایران بیشتر رایج می‌شوند. در این مقاله به 26 پرسش درباره اینکه چگونه یک وبینار یا کلاس آنلاین برگزار کنیم پاسخ داده شده است.

گفتگو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مناسبت روز پدر تخفیف ویژه اتومارکتینگ تا سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹ تمدید شد🎉

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
گفتگو در واتساپ
1
نیاز به کمک دارید؟
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
در خدمتتان هستم