فانل فروش (قیف فروش) چیست؟ + 6 عدد از جدیدترین انواع فانل فروش

فانل فروش چیست؟

قیف یا فانل فروش (Sales funnel) مفهومی است که در بازاریابی و فروش بکار می‌رود و به روندی اطلاق می‌شود که مشتریان احتمالی را از مرحله شناخت محصول تا خرید و پرداخت هدایت می‌کند. به این ترتیب، می‌توان گفت فانل فروش مجموعه‌ای از گام‌هایی است که برای جذب مشتریان احتمالی و به فروش رساندن محصول یا خدمت، باید طی شود.

فانل فروش در حقیقت از چندین مرحله تشکیل شده است که از مرحله شناخت محصول و جلب توجه مشتریان احتمالی شروع می‌شود و در نهایت به خرید و پرداخت محصول یا خدمت منتهی می‌شود.

 

مراحل فانل فروش

  1. جلب توجه
  2. ایجاد علاقه
  3. برقراری تعامل
  4. ارائه پیشنهاد
  5. ایجاد اعتماد
  6. در نهایت خرید و پرداخت

 

  1. جلب توجه: در این مرحله، با استفاده از تبلیغات، محتوای جذاب و ارائه مشکلات رایج مشتریان، توجه آن‌ها جلب و وارد فانل می‌شوند.
  2. ایجاد علاقه: در این مرحله، با ارائه محتوای مفید، اطلاعات بیشتر و نمونه کارهای قبلی، علاقه مشتریان به محصول یا خدمات شما افزایش می‌یابد.
  3. برقراری تعامل: در این مرحله، با ارائه ابزارهای تعاملی مانند گفتگوی زنده، فرم تماس و یا پاسخ به سوالات مشتریان، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود.
  4. ارائه پیشنهاد: در این مرحله، با ارائه پیشنهاد مناسب، مزایا و ویژگی‌های محصول یا خدمات، مشتریان را به خرید و پرداخت ترغیب می‌کنید.
  5. ایجاد اعتماد: در این مرحله، با ارائه شرایط و ضمانت‌های خرید ایمن و مطمئن، مشتریان را قانع می‌کنید که خرید از شما بدون هیچ گونه ریسکی است.
  6. خرید و پرداخت: در این مرحله، مشتریان نهایی تصمیم خود را برای خرید محصول یا خدمات می‌گیرند و پرداخت را انجام می‌دهند و از فانل فعلی خارج و وارد فانل دیگری می‌شوند.

 

طراحی و پیاده‌سازی فانل فروش به دلیل اینکه به یک مسیر مشخص و مدوار برای فروش و کسب درآمد منتهی می‌شود، به عنوان یک استراتژی موثر در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات محسوب می‌شود.

 

انواع فانل فروش

فانل فروش می‌تواند در انواع مختلفی طراحی و پیاده‌سازی شود. برخی از انواع معمول فانل فروش عبارتند از:

  1. فانل ساده: در این نوع فانل، مشتریان احتمالی با ارسال یک پیامک، ایمیل یا تبلیغاتی به صفحه وب مربوطه هدایت می‌شوند و در ادامه به فرم تماس وارد می‌شوند تا با فروشنده تماس بگیرند و درباره محصول بیشتر بدانند.
  2. فانل بازدید کننده: در این نوع فانل، بازدید کنندگان ابتدا به صفحه وب مربوطه هدایت می‌شوند و سپس به یک فرم ثبت نام معرفی می‌شوند. در ادامه، با ارسال پیامک یا ایمیل، به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که باید به فروشگاه آنلاین بروند تا محصول را خریداری کنند.
  3. فانل ارسال پیامک: در این نوع فانل، با ارسال پیامک به مشتریان احتمالی، آن‌ها به صفحه وب مربوطه هدایت می‌شوند و سپس با مطالعه اطلاعات موجود در صفحه، به فروش محصول پرداخته می‌شود.
  4. فانل بلندمدت: در این نوع فانل، به مشتریان احتمالی از طریق پیام‌های متنی و ایمیل‌های مکرر ارسال شده و آن‌ها را به خرید و پرداخت محصول یا خدمت ترغیب می‌کنند.
  5. فانل چندمرحله‌ای: در این نوع فانل، مشتریان احتمالی در مراحل مختلف به فروش محصول هدایت می‌شوند و در هر مرحله، به آن‌ها اطلاعات جدیدی ارائه می‌شود تا آگاهی آن‌ها نسبت به محصول افزایش یابد و به خرید آن ترغیب شوند. در این فانل، مراحل مختلف شامل مرحله آگاهی، مرحله تفکر، مرحله تصمیم گیری و مرحله اقدام می‌شوند.
  6. فانل رفتاری: در این نوع فانل، با تحلیل رفتارهای مشتریان احتمالی، فرآیند فروش طراحی می‌شود. در این فانل، مشتریان با توجه به رفتارهایی که در صفحه وب از خود نشان می‌دهند، به مراحل مختلف فانل هدایت می‌شوند.

 

تفاوت فانل فروش و فانل بازاریابی چیست؟

 

فانل فروش و فانل بازاریابی هر دو مفاهیم مهم در حوزه بازاریابی هستند، اما به دو مفهوم متفاوت اشاره می کنند.

فانل بازاریابی (قیف بازاریابی) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور جذب مشتریان احتمالی و شناخت برند در بازار، انجام می‌شود. به عنوان مثال، ایجاد تبلیغات، ارائه محصولات و خدمات، تحلیل بازار و رقبا و… می‌توانند به عنوان بخشی از فانل بازاریابی در نظر گرفته شوند.

از سوی دیگر، فانل فروش به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور تشویق مشتریان به خرید محصول یا خدمات، طراحی و اجرا می‌شود. بدین منظور، با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تعامل با مشتریان، ایجاد اعتماد و رفع ابهامات، ارائه پیشنهاد و… مشتریان را به خرید محصول یا خدمات ترغیب می‌کند.

به عبارت دیگر، فانل بازاریابی به جذب مخاطبان احتمالی می‌پردازد، در حالی که فانل فروش به تبدیل آن‌ها به مشتریان واقعی و خریداران محصولات یا خدمات می‌پردازد.

 

سخن آخر

هر نوع فانل فروش باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای و خواسته‌های مشتریان احتمالی را برآورده کند و آن‌ها را به خرید محصول یا خدمت ترغیب کند. همچنین، انتخاب نوع فانل فروش مناسب باید بر اساس مشخصات محصول، نوع کسب‌وکار و مشخصات مشتریان احتمالی صورت گیرد.

مقالات مرتبط

گفتگو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مناسبت روز پدر تخفیف ویژه اتومارکتینگ تا سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹ تمدید شد🎉

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
گفتگو در واتساپ
1
نیاز به کمک دارید؟
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
در خدمتتان هستم