تلگرام مارکتینگ (بازاریابی با تلگرام)

تلگرام مارکتینگ (بازاریابی با تلگرام) چیست؟ + راهنمای اتصال به ابزار ایرانی اتومارکتینگ

تلگرام مارکتینگ نوعی بازاریابی پیام‌رسان است که به معنای تبلیغ برند از طریق تلگرام است. با استفاده از این کانال، می‌توانید دامنه‌ی فعالیت خود را گسترش و فروش خود را نیز افزایش دهید و به مشتریان در کاوش خدمات خود کمک کنید.

تلگرام یک پیام‌رسان مبتنی بر cloud است که روی تمام دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها کار می‌کند. این پیام‌رسان سریع، امن و رایگان است. تلگرام به کاربران امکان می‌دهد پیام‌های متنی ارسال کنند، عکس، فیلم و فایل به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توانید برای تعامل بهتر با مخاطبان خود گروه و کانال ایجاد کنید.

چرا باید از بازاریابی تلگرام برای کسب و کار خود استفاده کنید؟

تا آوریل ۲۰۲۰، تعداد کاربران تلگرام به ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است. روزانه ۱.۵ میلیون کاربر این برنامه را دانلود و ثبت‌نام می‌کنند. محبوبیت روزافزون این پلتفرم به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا از مزایای بسیار زیادی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بهره‌مند شوند.

مزایای تلگرام :

به بازاریابان امکان می دهد تا مخاطبان خود را مطلع نگه دارند.

این امر با کانال های تلگرام امکان پذیر است. یک کانال عمومی یا خصوصی ایجاد کنید و از مشتریان فعلی خود دعوت کنید تا به آن بپیوندند. عکس ها و ویدیوهای بیشتری از محصولات خود به اشتراک بگذارید، به مشترکین در مورد تاریخچه برند خود بگویید و تیم خود را معرفی کنید. مشتریان را از فروش های آینده و پیشنهادات داغ مطلع کنید.

به بازاریابان کمک می کند تا با مشتریان خود ارتباط بهتر برقرار کنند.

گروه های تلگرام به شما کمک می کنند تا مستقیماً با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. گروه تلگرام چتی است که در آن می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و اعضای گروه شما می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین می توانید برای مدیریت کارآمدتر گروه خود، مدیرانی اضافه کنید. گروه ها به شما این امکان را می‌دهند تا از مشتریان وفادار خود برای کمک به افراد تازه وارد استفاده کنید، به این صورت که آن‌ها به سوالات مربوط به محصول یا خدمات شما پاسخ دهند. گروه‌های تلگرام فرصتی عالی برای ایجاد یک جامعه (کام‌یونیتی) هستند.

به برندها این امکان را می دهد تا به صورت 24/7 از مشتریان پشتیبانی کنند.

اینجاست که چت بات ها وارد بازی می شوند. چت بات یک دستیار آنلاین است که می توانید از آن برای ساده سازی کارهای روزانه استفاده کنید. پاسخ به سوالات متداول، رسیدگی به سفارشات و مشاوره با مشتریان را به چت بات ها که به صورت 24/7 در دسترس هستند، واگذار کنید. به این ترتیب، تیم پشتیبانی مشتری شما می تواند روی مسائل پیچیده تری کار کند. چت بات را بدون هیچ مهارت فنی میتونید با کمک افزونه اتومارکتینگ بسازید و جریان‌های پاسخگویی خودکار را برای ارسال پیام پس از ورود کاربر به یک کلمه کلیدی مشخص شده توسط شما، مانند «تحویل»، «قیمت» یا «بازپرداخت»، توسعه دهید.

به برندها اجازه می دهد تا ترافیک را به یک وب سایت هدایت کنند.

شما می توانید لینک های خود به صفحات فرود [landing page] را به اشتراک بگذارید، از مشتریان خود دعوت کنید تا کالکشن جدید شما را ببینند، یا لینک نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید. از این طریق، ترافیک ورودی به صفحات خاص سایت خود را افزایش می دهید.

افزایش تعامل کاربران

افزایش تعامل کاربران. این کار را به راحتی با نظرسنجی‌های تلگرام انجام دهید. یک نظرسنجی با چندین پاسخ ایجاد کنید تا از نظرات مشتریان خود در مورد محصول یا خدمات‌تان آگاه شوید. همچنین می‌توانید یک آزمون (کوییز) طراحی کنید و در آن، به کاربرانی که پاسخ اشتباه را انتخاب کرده‌اند، دلیل اشتباه‌شان را توضیح دهید. این گزینه آخر، به ویژه برای خدمات آموزشی بسیار عالی است. خوشبختانه، نظرسنجی‌های شما می‌توانند ناشناس باشند.

حالا که از مزایای استفاده از تلگرام آگاه شدید، بیایید ببینیم چگونه تمام این ابزارها را در استراتژی خود بگنجانیم.

استراتژی تلگرام مارکتینگ :

هدف خود را تعیین کنید یک اکانت تلگرام بسازید اکانت تلگرام خود را تبلیغ کنید

هدف خود را تعیین کنید

همانطور که می دانید، هر استراتژی با تعیین یک هدف مشخص آغاز می شود. هدف شما، ابزارهایی که استفاده خواهید کرد، فرمت‌های محتوا و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را که برای سنجش موفقیت به کار می‌برید، پیش‌بینی می‌کند. با تلگرام، می‌توانید اهداف زیر را دنبال کنید:

افزایش ترافیک وب سایت شما؛

بالا بردن تعامل با مشتری؛ ایجاد روابط اعتمادآمیز با مخاطبان؛ خودکارسازی وظایف روتین؛ پشتیبانی از مشتریان؛ افزایش فروش.

به عنوان مثال، اگر هدف شما ایجاد روابط اعتمادآمیز با مشتریان موجود و در عین حال افزایش فروش باشد، می توانید یک کانال خصوصی برای وفادارترین مشتریان خود ایجاد کنید. اجازه دهید آنها اولین نفری باشند که از فروش های آینده مطلع می شوند، نظرسنجی ایجاد کنید تا به آنها اجازه دهید کالاهای مورد نظر خود را برای دریافت تخفیف انتخاب کنند و غیره.

مرحله ۲: ایجاد یک حساب کاربری تلگرام

حالا که اهداف خود را تعیین کردید، زمان شروع است. سه گزینه برای شما وجود دارد: گروه، کانال، چت بات.

گروه

یک گروه چتی است که می‌توانید افراد زیادی را به آن اضافه کنید. ظرفیت یک گروه می‌تواند تا ۲۰۰,۰۰۰ نفر باشد. بعد از عضویت، اعضا می‌توانند پیام‌های متنی، عکس، ویدیو و فایل‌های صوتی ارسال کنند. شما می‌توانید یک گروه را به صورت عمومی یا خصوصی ایجاد کنید. گروه‌های عمومی توسط هر کاربری قابل جستجو، عضویت و مشاهده تاریخچه پیام‌ها هستند. اما برای عضویت در گروه‌های خصوصی، افراد باید توسط شما به صورت دستی اضافه شوند یا از طریق لینک دعوت عضو شوند.

برای ساختن یک گروه، روی سه خط افقی که در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته کلیک کنید. سپس گزینه «گروه جدید» را انتخاب نمایید. حالا می‌توانید اعضا را اضافه کنید، برای گروه اسم انتخاب کنید و یک عکس یا ویدیو برای آن تنظیم نمایید.

برای مدیریت بهتر گروه خود، می‌توانید مدیرانی اضافه کنید و مشخص کنید که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند: تغییر اطلاعات گروه، حذف پیام‌ها، مسدود کردن کاربران، دعوت کاربران از طریق لینک، سنجاق کردن پیام‌ها، اضافه کردن مدیران جدید یا حتی مخفی ماندن.
همچنین می‌توانید مجوزهایی را برای تعیین اینکه اعضای عادی گروه شما چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، تنظیم کنید و برای افزایش مشارکت، نظرسنجی ایجاد کنید.

اگر فرد شناخته‌شده‌ای هستید و هزاران دنبال‌کننده دارید، ایجاد یک کانال را در نظر بگیرید.

کانال

کانال‌های تلگرام برای پخش پیام به مخاطبان گسترده ایجاد می‌شوند. تعداد اعضای کانال هیچ محدودیتی ندارد. تفاوت بین گروه و کانال در چند نکته کلیدی است: اول اینکه، فقط مدیران کانال می‌توانند در آن پست بگذارند. دوم اینکه، هر عضو از هر پست جدید در کانال، نوتیفیکیشن (اعلان) دریافت می‌کند.بر خلاف گروه‌ها که نام و عکس ارسال‌کننده پیام را نمایش می‌دهند، اعضاء در کانال تنها نام و عکس کانال را می‌بینند. همچنین اعضاء امکان دیدن یکدیگر یا مدیران را ندارند. فقط مالک و مدیران کانال می‌توانند لیست اعضاء را مشاهده کنند.

برای ساختن یک کانال، روی سه خط افقی که در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته کلیک کنید. سپس گزینه «کانال جدید» را انتخاب نمایید. حالا می‌توانید برای کانال خود یک نام انتخاب کنید، توضیحی بنویسید، یک عکس تنظیم کنید، انتخاب کنید که کانال شما عمومی یا خصوصی باشد، متن یک لینک دعوت را وارد کنید و در صورت تمایل، اعضا را اضافه کنید.

شما می‌توانید زیر هر پستی که در کانال منتشر می‌کنید، تعداد بازدیدها را مشاهده کنید. همچنین، اگر تعداد مشترکین کانال شما از ۵۰۰ نفر بیشتر شود، می‌توانید آمار و اطلاعات دقیق‌تری را در مورد موارد زیر دنبال کنید:

  • زبان‌هایی که مشترکین شما صحبت می‌کنند؛
  • تعداد کاربرانی که به کانال شما می‌پیوندند، آن را ترک می‌کنند یا اعلان‌های کانال را بی‌صدا می‌کنند؛
  • نحوه‌ی پیدا کردن کانال شما توسط دنبال‌کنندگان؛
  • نحوه‌ی تعامل دنبال‌کنندگان با پست‌های شما.

شما می‌توانید زمان انتشار پست‌های خود را تنظیم کنید تا به صورت خودکار در زمان مشخص شده ارسال شوند. همچنین می‌توانید در ساعات غیر کاری یا شبانه، پیام‌های بدون صدا ارسال کنید تا دنبال‌کنندگان شما بدون هیچ صدایی نوتیفیکیشن (اعلان) دریافت کنند. برای بهبود ناوبری (پیدا کردن محتوا) و ارائه اطلاعات مهم به دنبال‌کنندگان، از هشتگ‌ها (#) استفاده کنید. برای مدیریت بهتر کانال خود، می‌توانید مدیرانی اضافه کنید و امضای آنها را فعال نمایید. این قابلیت برای شرکت‌های بزرگ که مدیران ارشد آنها به عنوان مدیر کانال فعالیت می‌کنند، بسیار کاربردی است. بدین ترتیب، همکاران شما باید بدانند چه کسی پست گذاشته است: مدیرعامل، منابع انسانی، حسابدار و غیره.

اگر به دنبال دریافت نظرات دنبال‌کنندگان خود هستید، می‌توانید یک گروه بحث (Discussion Group) ایجاد کنید. در این صورت، تمامی پست‌های شما به صورت خودکار به این گروه فرستاده شده و در بالای آن بخش (Pinned) قرار می‌گیرند. اعضای گروه می‌توانند زیر هر پست نظر بدهند و نظرات آنها به صورت یک شاخه (Thread) نمایش داده می‌شود. همچنین امکان ایجاد نظرسنجی (Polls) نیز در کانال‌ها وجود دارد.

اگر می خواهید با کمترین منابع ممکن به صورت شبانه روزی از مشتریان خود پشتیبانی کنید، ایجاد یک چت بات برای تلگرام را در نظر بگیرید. برای ساخت چت بات نیازی به دانش کدنویسی یا مهارت های فنی ندارید. برای یادگیری نحوه ساخت چت بات، ادامه مطلب را بخوانید.

Chatbot چت بات

اگر کسب و کار شما به سرعت در حال رشد است و صدها مشتری به صورت روزانه با تیم پشتیبانی شما ارتباط برقرار می‌کنند، قطعا به یک چت‌بات نیاز دارید. چت‌بات یک دستیار مجازی است که بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده، مکالمات واقعی با مشتری را تقلید می‌کند. چت‌بات‌ها می‌توانند با ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد برند شما، نمایش کاتالوگ‌ها، به اشتراک گذاشتن قیمت‌ها، ترتیب دادن مشاوره، پاسخ به سوالات متداول، نهایی کردن معاملات و خودکارسازی وظایف روتین، به کاربران خدمات ارائه دهند. انعطاف‌پذیری آن به شما بستگی دارد. هرچه بیشتر به آن «آموزش» دهید، بهتر کار می‌کند.

به کمک افزونه اتومارکتینگ میتونید قابلیت تلگرام اتوماتیک رو بر روی وب سایت تون فعال کنید و با استفاده از این قابلیت کانال ارتباطی گسترده تری با کاربران وب سایت تون خواهید داشت.

نحوه ساخت ربات و ایجاد اتصال اولیه :

برای شروع وارد تلگرام میشیم و ربات BotFather رو اجرا می کنیم و start میزنیم :

و در مرحله بعد newbot/ رو انتخاب می کنیم :

و در این مرحله هم name و username که مدنظرمون هست رو وارد می کنیم.

و بعد از دنبال کردن این مراحل کد API تولید میشه و این کد رو باید در بخش تنظیمات سایت وردپرسی وارد کنیم و ذخیره تنظیمات رو کلیک میکنیم.

و بعد از وارد کردن کد و ذخیره تغییرات وقتی بر روی دکمه “ تنظیم وب هوک” رو کلیک کنیم و کد درست عمل کنه پیغام زیر نمایش داده می شود.

{“ok”:true,”result”:true,”description”:”Webhook is already set”}

نحوه ایجاد اتصال اولیه توسط کاربران :

وارد سرچ تلگرام میشیم و نام کاربری که در مرحله قبل ساختیم رو وارد می کنیم و start رو میزنیم و my mobile number نمایش میده و کلیک میکنیم و در صفحه ای که باز میشه بر روی share contact کلیک میکنیم و شمار کاربری اضافه می شود.

تلگرام مارکتینگ

و تا زمانی که این عملیات share mobile number انجام نشود، کاربری پیامی از طرف تلگرام ارسال نمی شود و وقتی شناسه کاربری ایجاد بشه دسترسی به کاربر داده می شود.

شما آماده ای! شما ربات چت خود را به اتومارکتینگ اضافه کرده اید.

حالا می‌توانید جریان (مسیر) خود را بسازید. با ایجاد یک جریان خوش آمدگویی شروع کنید. به کلمات کلیدی که می‌توانند ارسال پیام را راه‌اندازی کنند، فکر کنید. یک جریان برای خوش آمدگویی به مشترکین، فروش محصولات، کمک به مشتریان و سایر رویدادها ایجاد کنید. این راهنمای گام به گام را برای ساختن جریان خود دنبال کنید.

با ابزار ساخت چت‌بات ما، می‌توانید مخاطبان خود را بخش‌بندی کنید. تگ‌ها و متغیرها به شما کمک می‌کنند تا پیام درست را برای افراد مناسب ارسال کنید. اطلاعاتی را که مشتریان شما وارد می‌کنند ذخیره کنید تا در آینده پیشنهادات مرتبطی برای آنها ایجاد کنید.

برای اطلاعات ارزشمندتر، با ایده‌های چت‌بات‌های تجارت الکترونیک، مراقبت‌های بهداشتی، ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین و آژانس‌های مسافرتی در وبلاگ ما الهام بگیرید. در آنجا نحوه سازماندهی ساختار چت‌بات و ایجاد جریان خود را خواهید دید.

مرحله 3. اکانت تلگرام خود را ارتقا دهید

بعد از اینکه برای اهداف خود آماده شدید، وقت آن است که نوع حسابی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید – یک گروه، کانال یا یک چت بات. مهم نیست کدام را ترجیح می دهید. باید برای مخاطب شما قابل مشاهده باشد. در زیر ما برخی از روش های موثر برای تبلیغ حساب تلگرام شما را لیست کرده ایم. پس آنها را بررسی کنید.

رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی امروزه منبع فوق‌العاده‌ای برای جذب مخاطب هستند. شما ممکن است هم اکنون هزاران دنبال کننده در فیسبوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و لینکدین داشته باشید. فرصت پیوستن آن‌ها به برندتان در تلگرام را از دست ندهید. لینکی را در بیو [Instagram bio] خود قرار دهید یا یک پیشنهاد ویژه برای کسانی که به کانال یا گروه تلگرام شما می‌پیوندند ایجاد کنید.

تبلیغ متقابل: به دنبال حساب‌های تلگرام محبوب در حوزه‌ی کاری خود باشید و به آنها پیشنهاد همکاری بدهید. برای مثال، اگر شما تور می‌فروشید، از یک مسافر سرشناس یا بلاگر بخواهید در ازای تخفیف قابل توجه، آژانس شما را تبلیغ کند، یا اگر مواد لازم برای خدمات زیبایی می‌فروشید، با متخصصان برتر منطقه‌ی خود همکاری کنید.

تبلیغات فیسبوک: شما می‌توانید با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، حساب تلگرام خود را تبلیغ کنید. پیشنهاد غیرقابل ‌ردی آماده کنید و توجه ویژه‌ای به هدف‌گذاری بهترین مخاطب برای نمایش تبلیغ خود داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این روش می‌تواند پرهزینه باشد، بنابراین مطمئن شوید که در صورت پیوستن کاربران به حساب کاربری‌تان، فرصتی برای بازگرداندن سرمایه‌گذاری خود خواهید داشت.

گروه‌ها: این چت‌ها توسط افراد همفکر برای بحث در مورد موضوعی که به آن علاقه دارند ایجاد می‌شوند. می‌توانید به دنبال چنین گروه‌هایی بگردید و حساب تلگرام خود را در آنجا تبلیغ کنید. ولی به خاطر داشته باشید که موضوع گروه باید با موضوع کانال یا گروه شما مرتبط باشد و همچنین تبلیغات در آن گروه ممنوع نباشد، در غیر این صورت ممکن است شما را از گروه حذف کنند.

وبسایت شما: این یکی از بهترین مکان‌ها برای شروع است. از پربازدیدترین صفحات یا صفحه‌ی فرود محصول خود برای اطلاع بازدیدکنندگان در مورد حساب تلگرام خود استفاده کنید. شما باید انگیزه‌ای برای پیوستن به آن‌ها ارائه دهید، در غیر این صورت، کاربران دلیلی برای انجام این کار نخواهند داشت. اگر ربات دارید، از بازدیدکنندگان دعوت کنید تا با نمایندگان خدمات مشتری شما صحبت کنند یا انتخاب درستی از محصول داشته باشند. اگر یک کانال است، آنها را برای پیوستن به آن برای دریافت بهترین پیشنهادات اختصاصی ترغیب کنید. همچنین می‌توانید حساب خود را از طریق فرم اشتراک چند کاناله موجود در SendPulse تبلیغ کنید. شما فقط باید لینک را به وبسایت خود اضافه کنید.

وبسایت شما: این یکی از بهترین نقاط شروع برای تبلیغ حساب تلگرام شماست. از پربازدیدترین صفحات یا صفحه فرود محصول خود برای اطلاع بازدیدکنندگان در مورد حساب تلگرام خود استفاده کنید. حتما به کاربران دلیلی برای عضویت بدهید، در غیر این صورت، آن‌ها انگیزه ای برای پیوستن نخواهند داشت. اگر ربات تلگرام دارید، از بازدیدکنندگان دعوت کنید با تیم پشتیبانی مشتری شما صحبت کنند یا با کمک ربات، محصول مناسب خود را انتخاب نمایند. اگر کانال تلگرام دارید، کاربران را برای عضویت در کانال با ارائه بهترین پیشنهادات ویژه ترغیب کنید. همچنین می‌توانید حساب تلگرام خود را از طریق فرم اشتراک چند کاناله که در SendPulse موجود است، تبلیغ کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید اضافه کردن لینک حساب تلگرام شما به وبسایتتان است.

بنابراین، بهترین روش را برای کسب و کار خود انتخاب کنید یا یک ترکیب تبلیغاتی برای کارایی بهتر ایجاد کنید.

نمونه های بازاریابی تلگرام

در این بخش، برای الهام‌گیری شما، نمونه‌هایی از چت‌بات‌های موثر از صنایع مختلف را به اشتراک می‌گذاریم. آن‌ها را بررسی کنید.

ربات Eddy Travels یک دستیار مجازی است که به کاربران امکان می‌دهد تا بهترین معاملات پرواز را در عرض چند ثانیه پیدا کنند. می‌توانید برای هتل یا پرواز جستجو کنید. فقط کافی است کشوری که قصد سفر به آن را دارید و تاریخ سفر را وارد کنید. چت‌بات مرتبط‌ترین پیشنهادها را برای شما پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید مستقیماً از طریق مسنجر به وب‌سایت Booking.com یا Skyscanner بروید.

AsosHelperBot یک ربات چت تجارت الکترونیک است. محصولات مشابه در سایر وب سایت های اختصاصی کشور ASOS قیمت های متفاوتی دارند. این ربات قیمت ها را مقایسه می کند و کالای لازم را با کمترین قیمت ارز مورد نظر پیدا می کند.

Smokey یک ربات است که اطلاعاتی در مورد سطح آلودگی هوا در منطقه شما ارائه می دهد. شما همچنین می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد مه دود و راه های مقابله با آن، و همچنین اطلاعات بیشتری در مورد ماسک ها بدست آورید.

تبریک! حالا شما می دانید که چگونه یک استراتژی بازاریابی تلگرام ایجاد کنید و کارهای روتین را با چت بات ها اتوماتیک کنید. افزونه اتومارکتینگ رو بر روی وب سایت تون فعال کنید و با کمک قابلیت تلگرام مارکتینگ دامنه فعالیت بازاریابی خود را افزایش بدید.

مقالات مرتبط

چگونه وبینار یا کلاس آنلاین برگزار کنیم؟ بدون پرداخت هزینه‌های دلاری!(+1 ترفند جالب)

وبینار و کلاس آنلاین روز به روز در ایران بیشتر رایج می‌شوند. در این مقاله به 26 پرسش درباره اینکه چگونه یک وبینار یا کلاس آنلاین برگزار کنیم پاسخ داده شده است.

به مناسبت روز پدر تخفیف ویژه اتومارکتینگ تا سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹ تمدید شد🎉

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
گفتگو در واتساپ
1
نیاز به کمک دارید؟
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
در خدمتتان هستم